EU-kommisjonen slår ned på teknologigiganter: Apple og Meta ilegges betydelige bøter for brudd på DMA

Illustrasjon: Colourbox.com
Innledning
Den 23. april 2025 kunngjorde EU-kommisjonen historiske vedtak mot to av verdens største teknologiselskaper. Apple og Meta ble ilagt bøter på henholdsvis 570 millioner euro og 228 millioner euro for brudd på EUs Digital Markets Act (DMA). Dette representerer et viktig skritt i EUs innsats for å regulere store teknologiselskaper og sikre rettferdig konkurranse i det digitale markedet.
Bakgrunnen for bøtene er EUs mål om å skape et mer balansert og konkurransedyktig digitalt landskap, og styrke forbrukervernet på området. DMA, som trådte i kraft i EU i 2022, har som formål å forhindre at store teknologiselskaper misbruker sin markedsposisjon til å hindre konkurranse og begrense forbrukerens valgmuligheter. Forordningen pålegger blant annet såkalte «gatekeepers» – selskaper med betydelig innflytelse på det digitale markedet – å følge spesifikke regler for å sikre at mindre aktører også kan konkurrere på mer like vilkår.
DMA har ennå ikke trådt i kraft i Norge, men forventes å gjøre det.
Vedtaket mot Apple
Kommisjonens vedtak mot Apple gjelder brudd på DMA artikkel 5 (4). Det følger av bestemmelsen at «gatekeepers» skal tillate bedriftsbrukere, som apputviklere, å gratis kommunisere og promotere tilbud til sluttbrukere «acquired via its core platform service or through other channels, and to conclude contracts with those end users, regardless of whether, for that purpose, they use the core platform services of the gatekeeper».
Bestemmelsen sikrer at apputviklere og andre bedriftsbrukere som distribuerer via for eksempel App Store, fritt kan informere sine kunder om alternative tilbud utenfor App Store, lede kundene dit, og forklare hvor de kan gjøre kjøp. Kommisjonen fant at Apple ikke overholdt denne forpliktelsen i App Store på grunn av en rekke restriksjoner som hindret bedriftsbrukere i å benytte seg av alternative distribusjonskanaler. Dette resulterte i at forbrukere ikke kunne dra nytte av alternative og potensielt billigere tilbud.
Som konsekvens av bruddet ble Apple ilagt en bot på 570 millioner euro og beordret til å fjerne de ulovlige restriksjonene. Apple har allerede varslet anke av vedtaket.
Vedtaket mot Meta
For Meta gjaldt vedtaket brudd på DMA artikkel 5 (2), som regulerer hvordan «gatekeepers» kan behandle personopplysninger. Bestemmelsen forbyr behandling av personopplysninger fra sluttbrukere for annonseringsformål, kombinasjon av personopplysninger fra ulike tjenester, kryssbruk av personopplysninger mellom tjenester, og innlogging av brukere på andre tjenester for å kombinere personopplysninger. Slik behandling av personopplysninger kan kun gjøres dersom sluttbrukeren har samtykket til dette. Samtykket må være i tråd med kravene til samtykke i GDPR.
I november 2023 introduserte Meta en binær «samtykke eller betale»-annonsemodell for EU-brukere av Facebook og Instagram. Brukerne fikk valget mellom å samtykke til kombinasjon av deres personopplysninger for bruk til personlig tilpasset annonsering, eller å betale et månedlig abonnement for en annonsefri tjeneste.
Kommisjonen fant at denne modellen bryter med DMA fordi den ikke ga brukerne muligheten til å avstå fra å gi samtykke samtidig som de ble gitt tilgang til en tjeneste uten personlig tilpassede annonser, men som ellers er tilsvarende tjenesten med personlig tilpassede annonser. Metas modell tillot ikke brukerne å avgi frivillig samtykke til behandling av deres personopplysninger for personlig tilpasset annonsering.
I november 2024, etter dialog med Kommisjonen, introduserte Meta en ny versjon av modellen som angivelig bruker mindre personopplysninger for personlig tilpassede annonser. Til tross for denne endringen ga Kommisjonen en bot på 228 millioner euro for perioden mellom mars 2024, som er da DMA-forpliktelsene ble juridisk bindende, og november 2024, som er tidspunktet da den nye modellen ble introdusert.
Metas Chief Global Affairs Officer, Joel Kaplan, har uttalt at vedtaket er et forsøk på å handikappe suksessfulle amerikanske selskaper. Ifølge medieoppslag forventes det at Meta vil anke vedtaket til EU-domstolen. Det er verdt å merke seg at Metas nye annonsemodell ikke ble vurdert i dette vedtaket, men at det pågår en undersøkelse om den nye modellen også bryter med DMA.
Øvrige beslutninger fra Kommisjonen
Samtidig med disse vedtakene kunngjorde Kommisjonen også at de avslutter etterforskningen av Apples brudd på forbrukerens valgfrihet etter DMA artikkel 6 (3), som blant annet pålegger «gatekeepers» å gjøre det enkelt for brukeren å avinstallere apper og endre standardinnstillinger. Etter samtaler med Kommisjonen har Apple nemlig gjort det mulig for brukere i EU å avinstallere Safari-nettleseren, bilder-appen og andre forhåndsinstallerte apper på Apple-produkter.
Videre kunngjorde Kommisjonen at Facebook Marketplace ikke lenger skal betraktes som en tjeneste som faller inn under reglene i DMA. Beslutningen begrunnes med at Marketplace hadde færre enn 10 000 bedriftsbrukere i 2024, og dermed ikke lenger er en slik viktig portal i det digitale markedet.
Konsekvenser for norske virksomheter
Selv om ingen norske virksomheter er underlagt de samme strenge reglene under DMA som Apple og Meta, vil disse vedtakene indirekte kunne påvirke norske virksomheter på flere måter:
App-utviklere og teknologiselskaper: Norske virksomheter som distribuerer apper gjennom App Store bør være oppmerksomme på at Apple nå må tillate kommunikasjon om alternative betalingsløsninger og distribusjonskanaler. Dette kan åpne for nye forretningsmuligheter og reduserte kostnader. Denne plikten som pålegges Apple innebærer at norske virksomheter bør revurdere sine prisstrategier for digitale produkter og tjenester, og kan medføre mer fleksibilitet i prissetting og promotering overfor europeiske kunder.
Annonsører på Meta-plattformer:Norske virksomheter som annonserer på Facebook og Instagram bør følge nøye med på utviklingen rundt Metas nye annonsemodell, ettersom dette kan påvirke hvor effektivt norske virksomheter kan målrette annonser til europeiske borgere. Dagens annonsemodell vil kunne måtte endres i fremtiden. Kravene til samtykker under DMA samsvarer med kravene under GDPR, og det er dermed også grunn til å tro at dersom samtykket innhentet fra Meta under den nye annonsemodell er ugyldig under DMA, vil det også være ugyldig under GDPR. Norske virksomheter som utfører persontilpasset annonsering på Facebook og Instagram bør dermed være forsiktige med å bygge på samtykker innhentet fra Meta, men anbefales i stedet å innhente sine egne samtykker til slik persontilpasset markedsføring.
Konkurransesituasjon:Norske virksomheter som konkurrerer med store teknologiplattformer kan potensielt dra nytte av et mer balansert digitalt marked i Europa, med reduserte barrierer for konkurranse. For flere norske virksomheter kan det bli nødvendig å revurdere distribusjonsstrategier og kundeakkvisisjon. Dersom norske virksomheter er oppmerksomme på disse fortrinnene vil man i større grad aktivt kunne sørge for at de utnyttes maksimalt.
Konklusjon
EU-kommisjonens vedtak mot Apple og Meta representerer en tydelig håndhevelse av DMA og sender et kraftfullt signal om at digitale «gatekeepers» må respektere reglene. For norske virksomheter betyr dette potensielt nye muligheter i et mer åpent digitalt marked, men også begrensninger i adgangen til å markedsføre egne tjenester på plattformene til «gatekeepers».
Selskapene har antydet at de vil anke vedtakene, noe som betyr at den juridiske prosessen kan fortsette i flere år fremover. Norske virksomheter bør derfor følge utviklingen nøye, særlig hvis de har interesser som direkte eller indirekte berøres av disse plattformenes vilkår og praksis.